Bibeln runt på 365 dagar

Följ med Ulf Lindgren på ett Bibeläventyr under 365 dagar. Under ett års tid lägger Ulf upp små, korta filmer på Youtube, med start från bibelns första vers, första kapitel, första Mosebok och avslutar ett år senare med Uppenbarelsebokens sista kapitel. En ny film läggs upp varje dag, förutom på söndagar, då vilar vi.

Ulf läser Bibeln ur en judisk och kristen tolkning, i ett ständigt presens vilket gör att texten handlar om nutid, om dig och mig.

Följ äventyret här: Ulf Lindgren Storkyrkan – YouTube

Årsmötesförhandlingar och judisk humor

Söndagen den 14 maj hade Samarbetsrådet för judar och kristna årsmöte, vilket följdes av ett föredrag med den spännande rubriken ”Judisk humor – en överlevnadsstrategi för att kunna blanda tårar med glädje!”. Föredragshållare var Susanne Sznajderman-Rytz, välkänd som bland annat en stark kämpe för att bevara jiddischspråket och var med och drev igenom att jiddisch skulle bli ett av de nationella minoritetsspråken.. Till vardags bor Susanne i Borås och är utbildad lingvist.
Att tala om humor är svårt, det får ju inte bli en teoretisk föreläsning. Men Susanne är briljant. Med en underbar humor och med glimten i ögat underhöll hon deltagarna med historier om rabbiner och präster, sörjande och köpmän. Timmen bara svishade förbi och vi lämnade lokalen i Gamla stan med ett glatt sinne.

Bengt Mosesson

Sommarkurs: Jesu liknelser

Jesu liknelser är kända och älskade, men också mångtydiga och svårtolkade. Detta gör liknelserna öppna för nya perspektiv och kan göra dem förvånansvärt aktuella. På denna sommarkurs läses Jesu liknelser i ljuset av andra bibeltexter och paralleller i den judiska traditionen.

Kursen ges 12-15 juniHelsjöns folkhögskola i Horred i södra Västergötland.

Mer information och anmälan: Jesu liknelser i nytt ljus – Helsjön folkhögskola (helsjon.se)


Glad pesach, glad påsk!

I år sammanfaller pesach och påsk och många av er firar någon av högtiderna. Kanske vårdar ni så här års också minnet av att ha fått lära känna eller rent av uppleva den ”andra” högtiden genom dialogen.

Våren är hoppets tid och såväl pesach som påsk innehåller budskap om hopp och om liv. Vi samlas och möts kring maten och berättelserna. Kanske finner vi inspiration till dialogen i våra respektive rika traditioner.

Samarbetsrådet för judar och kristna i Stockholm, Göteborg och Lund/Malmö önskar er välsignade högtider och en glad vår!

The Nun in the Synagogue

Den 25/4 kl 15.00 ordnar Centrum för teologi och religionsvetenskap vid Lunds universitet ett bokpanelsamtal om Emma Polyakovs bok The Nun in the Synagogue: Judeocentric Catholicism in Israel där Emma själv deltar.